понеделник, 1 октомври 2007 г.

6*(ЕС)Проект: Оценка и подбор

ОЦЕНКА И ПОДБОР НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРОЕКТ ЗА ФИНАНСИРАНЕ ОТ СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ



Марин Филев

Оценката и подбора на предложенията за проекти за финансиране от Структурните фондове на Европейския съюз и техните оперативни програми, се извършва с помоща на привлечени външни експерти- оценители, съгласно предварително установени критерии, които в най- общ вид са:
* съответствие с официалните административни изисквания;
* съответствие с изискванията за право на участие;
* съответствие с техническите и финансовите изисквания.
Тези три категории, в най- общ вид, са неразделна част от нормативно установените изисквания за оценка и подбор на предложението за проект за финансиране от Структурните фондове на Европейския съюз и по конкретно по техните оперативни програми, защото като вече беше отбелязано Структурните фондове на Европейския съюз не финансират пряко проекти, а финансират "Оперативни програми", които по своята същност са съвкупност от проекти, участници и финасови средства, насочени към постигането на обща цел в приоритетно направление. Най- общо за съответствие на предложението за проект за финансиране на официалните административни изисквания се проверява:
* предложението за проект за финансиране подписано ли е от кандидатстващата организация;
* предложението за проект за финансиране предадено ли е в съответния брой екземпляри;
* предложението за проект за финансиране има ли приложени и подписани Декларации за партньорство и Декларация на кандидата;
* формуляра за кандидатстване изцяло ли е попълнен;
* подписано ли е писмото за съгласие за участие от всички партньори;
* приложен ли е учредителният документ или уставът на водещата организация;
* приложени ли са учредителните документи или уставите на партьорите;
* присъстват ли в документите всички необходими приложения.
Ако липсават определени документи, ако срока на валидност на някои от тях е изтекъл или документацията е непълна, в зависимост от изисквнията за финансиране на дадната "Оперативна програма", може да се даде възможност и допълнително време кандидатставащата оргнизация да ги приведе съгласно изискванията, но има официални нормативно определени изисквания, според които неизпълнението им води до незабавно отхвърляне на кандидатурата като например:
* документите не са предадени в точно определения срок и време;
* пликът с документи не е адресиран и запечатан според изискванията;
* документите не са изготвени на английски език според изискванията;
* бюджетът не е разпределен по всички необходими пера и не е представен в EURO.
Изискванията за съответствие с критериите за право на участие в най- общ вид са следните:
* право на участие на вкючените в предложението за проект организации;
* съответствие с приоритетните области на "Оперативната програма";
* съответствие на целевите групи;
* съфинансиране със собствен принус;
* съответствие с изискванията към бюджета на предложението за проект.
Важно е да се отбележи, че предложението за проект трябва да отговаря на всички изискавания за административно съответствие и всички критерии за право на участие, за да премине към следващ етап на оценка. Ако предложението за проект не отговаря дори само на едно от административните изисквания и/или само на един от критериите за право за участие, то автоматично се отхвърля.
За съответствие с техническите и финансови изисквания, се прави оценка на качеството и финансова оценка на пределожението за проект за финансиране. Оценката на качеството на предложението за проект, включително и на предложения бюджет, се извършва в съответствие с критериите за оценка възприети за всяка "Оперативна програма" и отразени в съответните методологични документи за кандидатстване, които в най- общ вид са:
* съответствие на съдържателния и описателния раздел, съгласно изискваниата на "Оперативната програма";
* методология;
* устойчивот;
* бюджет и ефективност на разходите;
* възможност за управление и опит на екипа за кандидастване. Оценката се извършва по точкова система, като критериите за оценка са разделени на раздели и подраздели и всеки подраздел се оценява съответно с оценка от 1 до 5 във възходящ ред. Дава се предимство на предложения за проекти получили най- висок комплексен резултат.
Процесът на подбор на предложения на проекти за финнасиране, може да се представи по следния начин:
След изтичане на срока за предаване на предложенията за проекти експертите преглеждат предложенията за проекти и ги разделят на три купчини:
* Купчина "да" - от първо четене експерта- оценител смята, че предложението за порект може да бъде финансирано;
* Купчина "може би" - препоръчва се по- внимателен преглед, за да се прецени дали предложението за проект е подходящо за финансиране;
* Купчина - "не" предложението за проект не е подходящо за финансиране, поради несъответствия и много ниско качство и се отхвърля.
Ако предложението за проект попадне в купчина "не", почти няма шансове да бъде разгледано отново. Ето защо, трябва предварително да се знае, че експерт- оценителя преглежда много бързо предложенията за проекти за финансиране и успехът на предложението за проект зависи до голяма степен и от ясното и точно описание на проблема и начините за неговото решаване. Купчина "да" след направеното разделение, се състои обикновено от предложения за проекти на организации, които са познати от преди това от участия с проекти получили финансиране от други програми на ЕС, свързани с приоритетите на дадената програма, по която кандидатстват и сега, с подходящ проблем и идея, и попадат в диапазаона на размера на финансовата помощ предоставена от нея. Предложенията за проекти за финансиране в тази купчина много често са придружени от добре извършени предварителни проувания, доказващи необходимостта и обществената значимост от решаването на посочения проблем. Купчина "може би", след направеното разделение, се състои обикновено от предложения за проекти на по- малко познати организации, с рискови предложения чиито въздействие е трудно да бъде определено или предложения, които поради своята специфичност трябва допълнително да бъдат разгледани и анализирани от експерти- специалисти в тази област. Вероятността, добре структурирано и обосновано предложение за проект да премине в купчина "да" е голяма. Купчина "не" обикновено се запълва от предложения за проекти за финансиране на организации, неспазили изискванията на "Оперативната програмата", представили некачествени предложения за проекти, неформилирали ясно какъв проблем ще бъде разрешаван и по какъв начин или търсещи финансиране за решаване на проблем, който не е според приоритетите на Програмата.
При всички случаи, за да има успех и да получи финансиране по дадена "Оперативна програма" на Структурните фондовена ЕС, дадено проектно предложение трябва да бъде изготвено прецизно и качествено. Качественото изпълнение на предложенията за проекти за финансиране от организациите е гаранция за по- доброто усвояване на средствата от фондовете на ЕС и техните програми. Процесът на подбор на предложенията за проекти за финансиране трябва да бъде прозрачен и да се основава на следните принципи:
* Да не се предоставя информация относно прегледа, изясняването, оценката и сравняването на предложенията за проекти, както и решенията за одобрените предложения за проекти на лица, които не участват в официалното оценяване;
* Процесът на оценване на предложенията за проекти не тряба да продължава повече от 5 дни;* Всеки един от членовете на комисията за оценка и подбор трябва да подпише декларация за безпристрастност и поверителност;
* В случай, че е неоходимо на заседание на комисията за оценка и подбор на предложенията за проекти за финансиране, може да присъстват и независими наблюдатели- експерти от ЕС.
Кандидатите писмено се информират за решенията на оценяващата комисия, като към отхвърлените предложения за проекти за финансиране се прилага задължително обосновка за взетото решение. Решението на оценяващата комисия да отпусне или да не отпусне финансиране по дадено предложение за проект е окончателно и не подлежи на обжалване. Друг е въпросът има ли законодателна възможност за обжалване на такова решение на оценяващата комисия по съдебен ред. Например, по предприсъединителната програма САПАРД решението на оценяващата комисия, с което се отхвърля изцяло или от части предложението за проект можеше да се обжалва по реда на Закона за административното производство. По аналогия, тази възможност за обжалване на решението на комисията за оценка и подбор на предложенията за проекти, може да обхване някои или всички "Оперативни програми". След окончателното одобряване на предложението за проект за финансиране по дадена "Оперативна програма" на съответния Структурен фонд на ЕС, между стрните се сключва договор.
Критериите за оценка и подбор на предложенията за проекти за финансиране биват общи и специфични:
* Общите критерии са регламентирани в "Насоките за кандидатстване"(Guidellines for Applicants).
* Специфичните критерии са различни и са в зависимост от изискванията на съответната "Оперативна програма", по която ще се кандидатства. Те се описват подробно в "Покана за кандидатстване"(Call for Projects) и се предоставят на кандидатстващата организация заедно с общия информационен пакет.
От направеното до тук изложение могат да се направят следните изводи и препоръки:
* Изготвянето на качествено предложение за проект е предпоставка за успешна защита и получаване от кандидастващата организация на така желаното безвъзмездно финансиране от съответната "Оперативна програма" на Структурните фондове на Европейския съюз.
* От съществено значение за успеха на едно предложение за проект за финансиране от "Оперативните програми" на Европейските Структурни фондове е, кандидатстващата с предложение за проект за финансиране организация да има визия за своето бъдещо развитие и изразена готовност и способност за установяване на партньорство с други организации, с цел мобилизиране на общите си ресурси за решаване на даден обществено значим проблем.
* Партьорството трябва да бъде изградено на базта на конкретна ангажираност, сподялане на общите ценности и визия за развитие, взаимно разбирателство и доверие, а не на базта на властта и стремеж за повече изгоди за органзиацията;
* Незадоволителното състояние на административния капацитет за управление на проекти е логично следствие от неразвитата национална инфраструктура за управление на проекти и пречка за по- ефективното усвояване от организациите на финансовите средства от Европейските фондове и програми;
* Рискът от изготвяне на некачествено предложение за проект за финансиране от консултантски фирми е сравнително голям, защото у нас няма нормално развит пазар на този вид услуги и нормативни изисквания за сертифициране на правото за упражняване на такъв вид дейност;
* От съществено заначение за успеха на едно предложение на проект за финансиране е то да е насочено към решаването на проблеми с изразена обществена значимост и ясно идентифицирани и опредлени целеви групи;
* Основните проблеми при оценката и подбора на предложенията за проекти за финансиране от Европейските структурни фондове и програми са свързани основно с възможностите за субективна преценка за редовността на документите, неспазването и различното тълкуване на нормативните документи и липсата на ефективен държавен и обществен контрол за премахване на съществуващите предпоставки и възможности за извършване на корупционни действия.
=================================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

1. Гочев, А., Е. Симеонова, Проектът - от идеята до финансирането, изд. Албатрос, С., 1999
2. Шикова, И., Сборник "Оценяване на проекти по Европейски програми", изд. Институт за икономическа политика, С., 2003
3. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - фази, цели, отговорности, критерии за успех на проектите, бр. 1/ 2000
4. The New Programing period 2007 - 2013: methodological working papers, www.europa.eu/documents/index_en.htm ,
5. Guide for the Assessment of Project Proposale, www.europa.eu/documents/index_en.htm