сряда, 3 октомври 2007 г.

1*(ЕС)Проект: Проектен цикъл

ИЗГОТВЯНЕ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРОЕКТ ЗА ФИНАНСИРАНЕ ОТ СТРУКТУРНИTE ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ - ПРОЕКТЕН ЦИКЪЛ


Марин Филев

Структурните фондове(SF), за разлика от Кохезионния фонд(CF), не финансират пряко конкретни проекти. Те предоставят финансова подкрепа на приети отделни, многогодишни, целеви програми по стратегии за развитие, разработени в партньорство с Европейската комисия, съответните национални, регионални и местни власти, включително и икономическите и социалните партньори, определени съобразно националните правила и практики, в рамките на даден планов период и срокове. На принципа на това партньорство се извършва изготвянето, финансирането, мониторинга и оценката на финансовото подпомагане. Трябва обаче да се отбележи, че финансирането от Структурните фондове на Европейския съюз не замества националната структурна помощ, а само я допълва.
Програмата представлява съвкупност от проекти, участници и финасови средства, насочени към постигането на обща цел в приоритетно направление. За новият планов, програмен период (2007- 2013 г.) програмите, наречени "оперативни програми", са следните:
* Оперативна програма "Регионално развитие";
* Оперативна програма "Конкурентноспособност";
* Оперативна програма "Околна среда";
* Оперативна програма "Транспорт";
* Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси";
* Оперативна програма "Административен капацитет";
* Оперативна програма "Техническа помощ".
Отделните "Оперативни програми" имат различни принципи на програмиране, планиране, управление и контрол на средствата, предназначени за безвъзмездно подпомагане на страните- членки на ЕС.
Проектът, или по- точно предложението(proposal) за проект, е писмена молба за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по дадена "Оперативна програма", отправена от съответен потенциален бенефициент към съответен административен орган управляващ програмата на местно ниво.
Бенефициенти(ползватели) на безвъзмездна помощ по отделните "Оперативни програми" могат да бъдат: стопански организации, малки и средни преприятия(МСП), неправителствени организации(НПО), държавни и общински предприятия и организации, или физически лица(селскостопански производители, занаятчии и др.). Предложението за проек за финансиране представлява внимателно, точно и прецизно написан и добре структуриран документ, със среден обем между 10 и 15 страници. Той се изработва с цел да убеди източника на безвъзмездното подпомагане да отпусне финансови средства за неговото реализиране, с което се цели разрешаването на даден обществено значим проблем или нужда. Въпреки различните изисквания към отделните проекти за предоставяне на финансова помощ, изготвянето на качествено предложение за проект е предпоставка за успешна защита и гаранция за получаване на желаното финансиране на проекта. Ето защо от съществено значение е познаването на правилата и процедурите на съставяне, обосновка, последваща оценка и подбор на проект, кандидастващ за финансиране по дадена "Оперативна програма" от Структурните фондове на Европейския съюз.
Кандидатстващите за финасиране от Европейските Структурните фондове и програми и от Кохезионният фонд проекти се различават по вид, мащаб, срокове за реализация, степен на въздействие върху обществения живот и постигнатите конкретни резултати. Общото между тях е прилагането на едни и същи процедури, преминаването през едни и същи фази на проектния цикъл, които имат за цел постигането на един или повече междинни резултати, допринасящи за реализацията на очаквания краен резултат на проекта.
На практика разработването и изпълнението на един проект преминава, в зависимост от възприетия модел за целево ориентирано проектно планиране, през следните фази:
* Първа фаза - иден проект(идентифициране и формулиране), включва:
- индентифициране и формулиране на проблемите, които могат да бъдат решени със съответния проект;
- избор на подходи и начини за решаване на съответните проблеми; - идентифициране на основните предпоставки, които следва да бъдат създадени за решаване на проблемите;
-преценка на осъществимостта на проекта;
- привличане на партньори и съдействащи организации;
- идентифициране на потребностите, интересите и ползите от оперативната програма.
* Втора фаза - работен проект(планиране), включва:
- определяне на проектните дейности;
- сформиране на екип за работа по проекта;
- разпределение на дейностите във времеторазпределение на дейностите и отговорностите между участниците в екипа;
- разпредление на ресурите.
* Трета фаза - реализация(изпълнение) на проекта, включва:
- организация на работата по проекта;
- реализация на целевите дейности, включени в проекта.
* Четвърта фаза - мониторинг(наблюдение) и контрол на проекта, включва:
- наблюдение на проекта;
- контрол над целевите дейности;
- преразглеждане и адаптиране на работния проект към променящите се условия в процеса на изпълнението;
- изготвяне на междинни доклади и отчети.
* Пета фаза - приключване на проекта(оценяване), включва:
- изготвяне на краен доклад;
- изготвяне на краен финансов отчет;
- оценка за работата на екипа;
- изводи и препоръки за бъдещата работа.

/следва продължение/
=================================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

1. Гочев, А., Е. Симеонова, Проектът - от идеята до финансирането, изд. Албатрос, С., 1999
2. Павлов, П., Научно - приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор, ИК "Призма", С., 1998
3. Наръчник за писане на проекти в централна и източна Европа и бившия Съветски съюз, изд. фондация "Ресурсен център", С., 1995
4. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - фази, цели, отговорности, критерии за успех на проектите, бр. 1/ 2000
5. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - идентифициране на проекта: цели, изисквания, инструменти, техники, бр. 3/ 2000
6. Регламент (EO) № 1083/2006 на съвета на ЕСот 11 юли 2006 година, относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999,
www.eufunds.bg/
7. The New Programing period 2007 - 2013: methodological working, www.europa.eu/documents/index_en.htm
8. Guide for the Assessment of Project Proposale, www.europa.eu/documents/index_en.htm
9. Project Cycle Management Traiding Cources Handbook, www.europa.eu/documents/index_en.htm