вторник, 9 октомври 2007 г.

* Европейски структурни фондове

ЕВРОПЕЙСКИ СТРУКТУРНИ ФОНДОВЕ - ИНСТРУМЕНТИ НА ПОЛИТИКАТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА ИКОНОМИЧЕСКО И СОЦИАЛНО СБЛИЖАВАНЕ

Марин Филев


Икономическото и социалното сближаване(Economic and Social Cohesion- ESC), е един от трите стълба на европейската и социална пазарна икономика наравно с Икономическият и валутен съюз и Единния вътрешен пазар. То стои в основата на действията на Европейския съюз(ЕС) в областта на регионалното развитие и в бъдеще ще има повишено политическо, икономическо и социално значение, в контекста на процеса на разширяване на ЕС, като се има предвид относителната изостаналост на новите страни кандидатки за членство.
Политиката за икономическо и социално сближаване(кохезия) е насочена към намаляване на разликата в нивото на развитие на различните, региони и изостаналостта на най- слабо развитите региони, включително земеделските, чрез преразпределение на финансови ресурси от бюджета на ЕС на принципа на солидарността между страните- членки.
Значението, придавано на сближаването, произтича от убеждението, че солидарността и взаимопомоща са също толкова важни за прогреса колкото и пазарните сили, не само по социални причини, но и поради оптимизиране на общите икономически ползи, тъй като има ясни доказателства за подтискащите ефекти на на неравенството върху растежа. Или казано с други думи, не всички европейци имат едни и същи предимства и възможности за успех, когато се сблъскват с предизвикателствата на глобализацията, защото всичко зависи от това дали те живеят в проспериращ или беден регион, в динамична или западаща област, в град или село, в периферията или в икономическия центъра на Общността.
Този ангажимент на Европейският съюз към териториалната и социална справедливост определя смисъла на съществуването на Структурните фондове(SF), Европейската инвестиционна банка(EIB) и Фонда за сближаване(CF), както и другите съществуващи в тази връзка финансови инструменти.
Правните основи на политиката за икономическо и социално сближаване са заложени още в Римския договор от 25 март 1957 г., регламентиращ създаването на Европейската икономическа общност(ЕИО)- European Economic Community(EEC), в Преалбюла на който се подчертава "необходимостта за засилване на единството на техните икономики и за осигуряване на тяхното хармонично развитие чрез намаляване на различията, съществуващи между различните региони и изостаналостта на най- малко облагодетелстваните региони". Въпреки, че при учредяването на ЕИО през 1957 г. на регионалните аспекти на развитието на интеграционните процеси по обясними причини не е отделено голямо внимание, в Договора се признава неравномерността в развитието на отделните региони и изостаналостта на най- малко облагодетелстваните региони, но не се предвиждат механизми за решаването на тези проблеми. В потвърждение на тази констатация чл. 130 от Договора посочва, че "Общността има за цел да бъдат намалени разликите в равнището на различните региони и изостаналостта на най- малко облагодетелстваните региони, включително и селските такива".
В изпълнение на изразените принципи и цели, с влизането в сила на Римския договор от 1 януари 1958 г. и установяването в Брюксел на Комисиите на ЕИО в съответствие с чл. 157 на Договора, през същата 1958 г. се създава, със седалище в Люксенбург, Европейската инвестиционна банка(European Investment Bank- EIB). Тя, съгласно Договора, е едновременно банка и самостоятелна институция, която финансира инвестиционни проекти допринасящи за равномерното развитие на Общността. Съдействието на Европейската инвестиционна банка за икономическото и социалното сближаване в Общността се изразява главно в предоставянето на индивидуални, глобални и рамкови кредити или други форми на частично финансиране на даден инвестиционен проект или програма, предимно в областта на регионалното развитие, енергетиката, транспорта, селското стопанство и защитата на околната среда, както и частично финансиране на техническа помощ и гаранции.
Договорът за ЕИО създава и правните предпоставки за образуването на два "секторни фонда за солодарност": Европейският социален фонд(The European Social Fund- ESF) и Европейският фонд за ориентиране на селското стопансто- земеделието(The European Agricultural Guidance and Guarantee Fund- EAGGF), наричан още "аграрен фонд".
Европейският социален фонд(ЕСФ) е създаден през 1960 г. с цел осигуряване на финансова подкрепа за борба с безработицата и увеличаването на заетостта. Основната инвестиционна дейност нa фонда е насочена в областта на развитие на човешките ресурси и социалната интеграция в трудовия пазар. Неговото съдействие за равномерното развитие на общността, отразено в Договора, се изразява в решаване на проблемите на заетостта и по този начин повишаване на жизненото равнище чрез осигуряване на географска и професионална мобилност при адаптиране към промените в промишленото производство и производствените системи, в частност чрез преквалификация и обучение.
Европейският фонд за ориентиране и гарантиране на селското стопанство(ФЕОГА) е създаден през 1962г. вседствие и на решенията на проведената през юли 1958 г. в Стреса(Stresa) конференция за Обща аграрна политика на Общността, с цел подпомагане на развитието на земеделието и на селските региони. Основната му инвестиционна дейност е насочена главно към структурното приспособяване на селското производство и насърчаване на развитието на допълнителни дейности на принципа на диверсификацията. В по- широк аспект, в съответствие с принципите на чл. 39 на Договора за ЕИО, финансовата подкрепа на фонда е насочена конкретно за изпълнение на следните задачи: "укрепване и реорганизиране на селскостопанските, а така също и на горските структури, включително тези за пазарна реализация и преработка на селскостопанските и горските продукти и подпомагане за облекчаване на природните затруднения в селското стопанство; осигуряване на приспособяването на селскостопанското производство и насърчаване развитието на допълнителни дейности за фермерите от двата пола; подпомагане осигуряването на добър жизнен стандарт; подобряване развитието на социалната мрежа в земеделските общини, защитата на околната среда и опазването на природата(в това число чрез осигуряване на консервация на природните селскостопански ресурси); предоставяне на техническа помощ и информация, както и подкрепа за проучвания и пилотни проекти за насърчаване на земеделското развитие на ниво Общност". Фондът има две секции:
* Секция “Гарантиране” - това е по-голямата част от фонда и е основен инструмент за гарантиране на цените на селскостопанска продукция;
* Секция “Ориентиране” - служи за провеждане на структурната политика в селското стопанство, субсидира приспособяването на производството към пазара, подобряването на качеството и т.н..
След подписването на 22 януари 1972 г. в Брюксел на договорите за приемане на новите членове на ЕИО( Дания, Великобритания, Ирландия и Норвегия), проблемите свързани с регионалните различия в Общността придобиват нови измерения. С времето тези проблеми все повече се изострят и довеждат до необходимостта от приемане и провеждане на целенасочена регионална политика, придружена със съответните финансови механизми. В тази връзка, на срещата на високо равнище на държавните и правителствени ръководители на страните членки на Общността, проведена в Париж на 9-10 декември 1974 г., се взема решение и през 1975 г. се създава Европейският фонд за регионално развитие(The European Regional Development Fund- ERDF), с цел подпомагане на най- изостаналите т.нар. "по- малко облагодетелствани" региони на Общността. Поради различията породени от природните условия, историческото развитие и културните традиции в отделните страни- членки, за реализиране на целите на тази политика регионите от ЕИО са обособени по следния начин:
* Региони с проблеми на международно равнище(територии, обхващащи големи национални области и цели държави);
* Национално определени региони(елемент от управленската структура в отделните страни със значение за развитието на териториалното планиране и трансгранично регионално сътрудничество);
* Функционални региони(определени според равнището на социално- икономическото си развитие като "депресивни" индустриални региони и изостанали аграрни такива).
Основната финансова подкрепа на Европейския фонд за регионално развитие(ЕФРР) е насочена към производствените инвестиции, създаване и модернизиране на инфраструктури, инвестиции в областта на образованието и здравеопазването, мерки насочени към разкриване и използване на вътрешния потенциал за регионално развитие, т.е. към цялостната икономическа инфраструктура.
С подписването в Люксенбург на Единнния Европейски акт(ЕЕА) на 28 февруари 1986 г., влязъл в сила от 1 юли 1987 г., се прави допълнение и обновяване на Римския договор за ЕИО и се очертава правната рамка за цялостна политика на икономическо и социално сближаване, насочена към намаляване тежестите на единния пазар за южните страни- членки и по- малко облагодетелстваните региони. Разделът за икономическо и социално сближаване в ЕЕА дава правните основания за реформата на структурните фондове, наричани дотогава фондове за солидарност.
През февруари 1988 г. Европейския съвет в Брюксел ревизира дейността на Структурните фондове и в съответствие с новоприетата структурна политика приема план за развитие на Общността за периода 1989- 1993 г., известен като план Делор или "Пакет- I- Делор". В тази връзка с Регламент на Съвета № 2052/ 88 от 24 юли 1988 г. за задачите на Структурните фондове и тяхната ефективност и за координиране на дейностите както помежду им, така и с операциите на Европейската инвестиционна банка и с другите финансови инструменти, се определят и основните принципи и цели на реформата на Структурните фондове.
За петгодишния планов период от влизането в сила на разпоредбите от 1 януари 1989 г., на финансиране чрез Структурните фондове, Европейската инвестиционна банка и другите финансови инструменти подлежат следните приоритетни цели:
* Насърчаване на развитето и структурно приспособяване на регионите, чието развитие е изоставащо- Цел 1(Objective 1);
* Приспособяване на регионите, граничните региони и части от райнони, включително райони на заетост и градски общини, сериозно засегнати от промишлен упадък- Цел 2(Objective 2);
* Борбата с дългосрочната безработица- Цел 3(Objective 3);
* Улеснения за професионално интегриране на младите хора- Цел 4(Objective 4);
* Ускоряване приспособяването на селскостопанските структури- Цел 5(а)(Objective 5(a));
* Насърчаване развитието на земеделските региони- Цел 5(б)(Objective 5(b)).
Структурните фондове, съгласно Регламента, в зависимост и от разпоредбите за управлението им допринасят финансово за постигането на целите в съответствие със следното разпределение помежду им:
* Objective 1: ERDF, ESF, EAGGF- guaidance section;
* Objective 2: ERDF, ESF;
* Objective 3 and 4: ESF;
* Objective 5(a): EAGGF- guaidance section;
* Objective 5(b): EAGGF- guaidance section, ESF, ERDF.
Подписаният на 7 февруари 1992 г. в Маастрихт Договор за Европейския съюз, влязъл в сила на 1 ноември 1993 г., определя сближаването(кохезията) като една от главните цели на Съюза, наред с икономическия и валутен съюз и единния пазар(член В от Договора). Договорът предвижда създаването на Фонд за сближаване- Cohession Fund(CF), наричан още " Кохезионен фонд", който да действа заедно със съществуващите тогава Структурни фондове, с цел подпомагане на най- слабо развитите държави- членки на Съюза, както и промени в статута на Европейския социален фонд, с цел приспособяване към новите форми на финансиране.
Основната финансова подкрепа, която действащия от 1993 г. Кохезионен фонд предоставя е свързана главно с финансирането на транспортните инфраструктурни проекти, които допринасят за развитието на трансевропейските мрежи и проекти за опазване на оkлната среда, които са свързани с целите на политиката на ЕС в тази област. Средствата, получени от страните- членки от Фонда за сближаване, допълват средствата от Структурните фондове. Фондът обаче няма отношение към регионалната политика на ЕС, защото оперира на национално ниво. Целта му е да подпомогне най- слабо развитите страни- членки на Съюза при подготовката им за участие в икономическия и валутен съюз и налагане на бюджетна дисциплина за поддържане на усилията за сближаване с по- богатите страни- членки.
И Структурните фондове и Кохезионният фонд отпускат безвъзмездни помощи, които съвместно с финансовите приноси на съответната страна- членка на Съюза и на други донори, дават възможност за осъществяването на специфични мерки, водещи до преодоляване на различията в равнището на развитие на различните региони и изостаналостта на най- малко облагодетелстваните такива.
На провелия се в Единбург Европейски съвет, през декември 1993 г., заедно с приетия план за икономическо и социално сближаване за периода 1994- 1999 г. се взема решение за създаването на нов финансов инструмент за развитие на рибовъдството и водното стопанство, наречен Финансов инструмент за ориентиране на риболова- Financial Instruments for Fisheries Guidance(FIFG). Този специален Структурен фонд е създаден през 1994 г., с цел да замени многобройните средства и финансови инструменти действащи в тази област от 1976 г., създадени в съответствие с приетата през 1971 г. Европейска стратегия за рибното стопанство. Финансовият инструмент за ориентиране на риболова(ФИОР)(FIFG), известен още като Фонд рибовъдство- Fund Fish Breeding(FFB), финансира безвъзмездно главно мерки насочени към постигане на устойчиво равновесие между рибните ресурси и тяхната експлоатация, мерки повишаващи конкурентноспособността на структурите в рибното и водно стопанство, мерки спомагащи за развитието на икономическата жизнеспособност на предприятията в този сектор, както и такива насочени към икономическото съживяване на областите, зависещи от риболова.
В съответствие с принципа за преглед на постигнатото през петгодишния планов отчетен период, след влизане в сила на разпоредбите касаещи Структурните фондове и с оглед определяне на приоритетите през следващия финансов период, с новия Регламент № 2081/ 93 от 20 юли 1993 г. за изменение на Регламент № 2052/ 88 Съветът на Министрите на ЕС одобрява задачите на Структурните фондове за новия планов период до 31 декември 1999 г. По същество продължават да се прлагат принципите на реформата от 1988 г., като се отчита необходимостта от подобрения осигуряващи по- ефективна, опростена и прозрачна структурана политика, отчитаща наличието и на новите финансови инструменти.
Структурните фондове, Европейската инвестиционна банка, Фондът за сближаване и другите финансови инструменти, допринасящи за рeализиране на политиката за икономическо и социално сближаване през периода до 31 декември 1999 г., следва да допринасят за постигането на следните приоритетни цели:
* Насърчаване на развитието и структурното приспособяване на регионите, чието развитие е изостанало, т. е. развитие на изоставащите региони( Objective 1);
* Приспособяване на регионите, граничните райнони и части от райони, включително области на заетост и градски общини, сериозно засегнати от промишлем упадък, т.е. преобразяване на районите със западаща индустрия( Objective 2);
* Борба с дългосрочната безработица и улесняване интегрирането на младите хора и хората заплашени от изключване от пазара на труда, т.е. преодоляване на безработицата и подпомагане на младите хора(Objective 3);
* Улесняване на адаптирането на работниците от двата пола към промените в промишленото произвдство и в производствените схеми, т.е. адаптиране на работниците към социалните промени( Objective 4);
* Ускорено приспособяване на селскостопанските структури в рамките на реформата на общата селскостопанска политика и рибовъдството, т.е. адаптация на структурите в земеделието и рибовъдството(Objective 5(a));
* Улеснения за развитието на структурното приспособяване на земеделските области, т.е. развитие на селските региони(Objective 5(b));
* Улеснения за развитието на северните(Арктическите) региони, т.е. развитие на северните(Адриатическите)региони(Objective 6).
Разпределението на участието на фондовете в постигането на отделните приоритетни цели е аналогично с предходния планов период, като през този за реализирането на Цел 6(Objective 6) се предвижда участието на ERDF, EAGGF- guaidance section i FIFG.
Приетия на 17 юни 1997 г. в Амстердам проект за нов Договор за Европа(известен като Амстердамски договор), подписан на 2 октомври 1997 г. в Люксембург и влязъл в сила от 1 май 1999 г., потвърждавайки в разпоредбите си значението на политиката за икономическо и социално сближаване акцентира най- вече върху решаването на въпросите свързани със социалната политика на ЕС като заетостта, професионалното обучение и необходимостта от развитие на малкия бизнес.
В Договора за Европейски съюз(Treaty of the European Union(EU)), чл. 159 се посочва, че Съюзът ще осигурява финансова подкрепа за постигане на целите за икономическо и социално сближаване чрез Структурните фондове(European Regional Development Fund, European Social Fund, European Agricultural Guidance and Guarantee Fund- Guidance section, Financial Instruments for Fisheries Guidance), Cohesion Fund, European Investment Bank, както и други съпътстващи финансови инструменти.
Или, ако обобщим накратко изложеното до тук, то политиката за Икономическо и социално сближаване (ESC) на Европейския съюз се осъществява от следните основни финансови инструменти:
* Структурните фондове(SF):
- Европейски социален фонд(ESF) - заетост(човешки ресурси);
- Европейски фонд за ориентиране и гарантиране на селското стопанство( EAGGF) - развитие на земеделието и селските райони(диверсификация);
- Европейски фонд за регионално развитие(ERDF) - производствени инвестиции(икономическа инфраструктура);
- Финансов инструмент за ориентиране на риболова(FIFG) - рибно стопанство(рибни ресурси и експлоатацията им).
* Фонд за сближаване(CF):
- Инфраструктура на средата(околна среда);
- Инфраструктура на транспорта(транспортни комуникации).
* Европейска инвестиционна банка - (EIB)
Състоялият се през месец март на 1999 г. Берлински Европейски съвет реформира структурните фондове, адаптира действието на Кохезионния фонд в съответствие с новата структурна политика и приема, в контекста на "План 2000", финансовите параметри за периода 2000- 2006 г. Този Европейски съвет приема Регламентите, които регулират Структурните фондове, Фонда за сближаване и двата нови структурни фонда(структурни предприсъединителни инструмента), предназаначени за страните- кандидатки за членство в ЕС в периода 2000-2006 г., известни като ИСПА(ISPA) и САПАРД(SAPARD), както и ревизира и допълва регламент № 3906/ 89 на ЕИО за създаването и дейността на структурния предприсъединителен инструмент ФАР(PHARE).
Фондът за сближаване- Cohesion Fund(CF), според действащото в този планов период законодателство на ЕС, се регулира от Регламент на Съвета( ЕО) № 1264/ 1999 от 21 юни 1999 г. за изменение на Регламент(ЕО) № 1164/ 94 за създаване на Фонд за сближаване и Регламент(ЕО) № 1265/ 1999 от 21 юни 1999 г. за изменение и допълнение на Приложение от Регламент(ЕО) № 1164/ 94 за създаване на фонда за сближаване, публикувани в Официален вестник на ЕО № 161/ 43 от 26 юни 1999 г. Фондът отпуска финансова помощ и през този период главно за финансиране на транспортни инфраструктурни проекти, които допринасят за развитието на трансевропейските мрежи и проекти за опазване на околната среда, които са свързани с целите н аполитиката на ЕС в тези области. Разпределението на общите ресурси на фонда се извършва по точни и обективни критерии като преди всичко се взема предвид броя на населението на страната, брутния вътрешен продукт на глава от населението, определени социално- икономически фактори, както и състоянието и недостига на транспортната инфраструктура. Общата сума на плащанията по Фонда, за този планов период в рамките на Регламента, в съчетание с предоставената помощ и по Структурните фондове, не би трябвало да превишава 4% от брутния вътрешен продукт на страната бенефициент, членка на ЕС.
Фондът за сближаване(Кохезионния фонд) не е структурен фонд, но беше в пряка връзка с предприсъединителния финансов инструмент на структурната политика за предприсъединаване на ЕС- ИСПА(ISPA). Средствата на фонда допълват средствата, които са включени в Структурните фондове.
Съгласно действащото европейско законодателство през този планов период обхватът на дейността на Структурните фондове се регулира от Регламент на Съвета на (ЕО) № 1260/ 1999 от 21 юли 1999 г., формулиращ общите положения по Структурните фондове. В регламента се реализира идеята възприета в "План 2000" за по- голяма концентрираност на фондовете и свеждането на приоритетните цели в тази връзка от седем на три: две регионални и една цел свързана с развитието на човешките ресурси. Приоритетни цели за този планов период са:
* Стимулиране на развитието и структурното приспособяване на регионите, т.е. развитие н аизоставащите региони(Objective 1);
* Подпомагане на икономическата и социална конверсия на областите изправени пред структурни затруднения, т.е. социално и икономическо приспособяване(Objective 2);
* Подпомагане на адаптацията и системите за образование, обучение и заетост, т.е. развитие на човешките ресурси(Objective 3).
Структурните фондове съгласно Регламента и специфичните разпоредби за управлението им допринасят финансово за постигането на целите през този планов период, както следва:
* Objective 1: ERDF, ESF, EAGGF- guidance section, FIFG;
*Objective 2: ERDF, ESF;
* Objective 3: ESF
Финансовата подкрепа на Структурните фондове, през този планов период, се извършва съгласно Регламент № 1260/ 1999 г., по строго определени критерии и приоритетни цели. За всяка приоритетна цел се определя максимален размер на финансиране от фондовете. За даден период от време една мярка не може да получава едновременно финансиране от повече от един фонд. Една мярка или опрация може да получава финансиране от Структурен фонд само по една от трите приоритетни цели. Нито една операция не може да получава едновременно финансиране от Фонд по Цели 1, 2, 3 и по инициатива на Общността. Никоя операция не можа да получава едновременно финансиране от Фонд по Цели 1, 2, 3 и по секция "ориентиране" на ФЕОГА. Никоя операция не може да получава едновременно финансиране от Фонд по инициатива на Общността и по секция "ориентиране" на ФЕОГА.
Комисията на ЕС, в сорк от пет месеца от получаване на молбата за подпомагане, одобрява с едно единично решение финансирането от всичките фондове при условие, че изложените по горе изисквания по Регламент са спазени.
Трябва обаче да се отбележи, че Структурните фондове не финансират пряко отделни проекти. Те предоставят финансова подкрепа на приети многогодишни, целеви програми по стратегии за развитие, разработени в партньорство с Европейската комисия, съответните национални, регионални и местни власти, включително и икономическите и социални партньори, определени съобразно националните правила и практики, в рамките на даден планов период и срокове.
Безвъзмездна финансова подкрепа от Структурните фондове получават одобрени проекти на частни, държавни и смесени фирми в сферата на производството и услугите, проекти на фермерски стопанства и физически лица- селскостопански производители, проекти на неправителствени организации, общински и регионални проекти.
Както беше посочено в изложението дотук, когато се говори за Структурни фондове на Европейския съюз е важно е да се има предвид, че обхватът на това понятие, се променя в хода на времето, в зависимост от приоритетните цели на дадения планов период. Така например, както беше посочено, за плановия период 2000-2006 г. понятието Структурни фондове на Европейския съюз обхваща Европейския фонд за регионално развитие(ERDF), Европейския социален фонд(ESF), Финансовия инструмент за ориентиране на рибарството(FIFG) и Европейския фонд за ориентиране и гарантиране на земеделието(EAGGF). Кохезионният фонд(CF), не е Структурен фонд, а отделен финансов инструмент за осъществяване на политиката за икономическо и социално сближаване на Европейския съюз. Ето защо той винаги се споменава отделно и се разглежда като допълнение към тях. С реформата на политиката за икономическо и социално сближаване на ЕС, предприета по инициатива на Европейската Комисия, за предстоящия планов период 2007-2013 г., понятието Структурни фондове(SF) обхваща два фонда. Това са Европейският фонд за регионално развитие(ERDF) и Европейският социален фонд(ESF).
Регламентите за Структурните фондове за плановия период 2007-2013, публикувани в Официален вестник на ЕС са:
* Регламент (EO) № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 година
относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999;
* Регламент (EО) № 1080/2006 на Европейския Парламент и на Съвета от 5 юли 2006 година относно Европейския фонд за регионално развитие и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1783/ 1999;
* Регламент (EО) № 1081/ 2006 на Европейския Парламент и на Съвета от 5 юли 2006 година относно Европейския социален фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1784/ 1999 ;
* Регламент (EО) № 1084/ 2006 на Съвета от 11 юли 2006 година
за създаване на Кохезионен фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1164/ 94
За плановия период 2007- 2013 г. политиката за икономическо и социално сближаване на ЕС ще се фокусира върху следните три приоритетни цели:
* Цел 1 “Сближаване” - Тази цел ще се стреми да ускори сближаването на най-слабо развитите страни-членки и региони, чрез подобряване на условията за растеж и заетост посредством увеличаване и подобряване на качеството на инвестициите във физически и човешки капитал, развитието на иновациите и обществото, основано на знание, адаптирането към икономически и социални промени, защитата и подобряването на околната среда, както и административна ефективност.
* Цел 2: “Регионална конкурентноспособност и заетост”. Целта ще е насочена, извън най-слабо развитите региони, към засилване на конкурентноспособността на регионите и заетостта чрез изпреварване на икономическите и социалните промени, включително тези, свързани с отваряне на търговията, чрез иновации и насърчаване на обществото основано на знание, предприемачеството, защита и подобряване на околната среда, адаптиране на работниците и бизнеса, както и развитие на пазари на труда.
* Цел 3: “Европейско териториално сътрудничество”. Целта ще се стреми да засили трансграничното сътрудничество чрез съвместни местни инициативи на междунационално ниво, чрез действия водещи до интегрирано териториално развитие обвързани с приоритетите на Общността, и чрез мрежи и обмяна на опит на подходящо териториално ниво.
Структурните фондове, съгласно Регламента, в зависимост и от разпоредбите за управлението им ще допринесат финансово за постигането на приоритетните цели в съответствие със следното разпределение помежду им:
* Финансирането по Цел 1 ще става от Европейския фонд за регионално развитие (ERDF), Европейския социален фонд (ESF) и от Кохезионният фонд(CF), който ще засили своя принос за устойчиво развитие. Към Цел 1 се включва и засилване на институционалния капацитет и ефективността на държавната администрация, включително и капацитета за управление на Структурните фондове и Кохезионния фонд. Не се наблюдава съществена разлика по отношение на критериите за допустимост на регионите за финансиране от Структурните фондове и Кохезионния фонд. България ще бъде избираема за финансиране по Цел 1;
* Финансирането по Цел 2 ще се извършва от ERDF и ESF;
* Финансирането на Цел 3 ще се извършва само от ERDF.
Финансовата подкрепа на Структурните фондове се извършва съгласно Регламента и приоритетните цели за дадения планов период при спазването на следните принципи:
* Принципа на солидарността - опирайки се на принципа на солидарността между хората в Съюза и идеята за всеобщ икономически и социален прогрес, страните-членки на ЕС провеждат европейска регионална политика, финансирана от фондовете на ЕС, като по този начин Съюзът оказва влияние и върху планирането на развитието на регионално и местно ниво.
* Принцип на партньорство – действията на Общността допълват и подпомагат националните дейности. Те следва да бъдат резултат от тясно сътрудничество и консултации между Европейската комисия и държавата, като в процеса участват национално определените органи на централно и местно ниво и социално-икономическите партньори.
* Принцип на координация – ЕК и държавата гарантират координиране и недопускане на припокриване на финансиранията от различните фондове и помощта от други финансови инструменти.
* Принцип на децентрализация – осигурява делегиране на права по управлението на Структурните фондове и Кохезионния фонд от ЕК на държавата;
* Принцип на допълняемост - средствата от ЕС следва да допълват местните източници на финансиране, чието ниво се определя от държавата.
България като страна членка на Европейския съюз, през плановия период 2007- 2013 г., ще получава безвъзмездни помощи от фондовете на Европейския съюз.
Стратегическите програмни документи от българска страна, свързани с отпускане на безвъзмездно финансиране от фондовете на Европейския съюз са:
* Национална стратегическа референтна рамка
* Национален план за развитие
* Националeн план за развитие на земеделието и селските райони 2007-2013
* Национален стратегически план за рибарство и аквакултури 2007 - 2013 г.
* Национална програма за реформи
Възможностите за финансова подкрепа от Структурните фондове на ЕС за България са вече реални. Ето защо от съществено значение е познаването на принципите, целите, приоритетите и механизмите на действие на Структурните фондове на ЕС.
Важно е обаче да се отбележи, че безвъзмездното финансиране от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз не замества националната структурна помощ, а само я допълва.
===============================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

1. Борисов, О., Сборник "Основни договори на Европейския съюз", изд. Нова звезда, С., 2001
2. Борисов, О., Право на Европейския съюз, изд. Юрипрес, С., 2005
3. Павлов, П., Източници за финансниране на публични проекти, ВСУ "Черноризец Храбър", Варна, 2002
4. Павлов, П., Предприсъединителни инструменти на Европейския съюз, ВСУ "Черноризец Храбър", Варна, 2003
5. Шикова, И., Регионална политика на Европейския съюз, изд. Институт за икономическа политика, С., 1999
6. Институционални механизми за използване на предприсъединителните фондове на Европейския съюз в България, материали от семинара проведен на 2 юни 2003 г. във ВСУ "Черноризец Храбър", В., 2003
7. Сп. Банки, инвестиции, пари, ст. Структурни политики и фондове на Европейския съюз, бр. 5/ 2003
8. В-к Капитал, Европейски програми за финансиране на български компании- специално приложение, бр.5/ 2003
9. Регламент (EO) № 1083/2006 на съвета на ЕСот 11 юли 2006 година, относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999,
www.eufunds.bg/
10. Регламент (EО) № 1080/2006 на Европейския Парламент и на Съвета от 5 юли 2006 година относно Европейския фонд за регионално развитие и за отмяна на Регламент (ЕО) 1783/ 1999, www.eufunds.bg/
11. Регламент (EО) № 1081/ 2006 на Европейския Парламент и на Съвета от 5 юли 2006 година относно Европейския социален фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) 1784/ 1999,
www.eufunds.bg/
12. Регламент (EО) № 1084/ 2006 на Съвета от 11 юли 2006 годиназа създаване на Кохезионен фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) 1164/ 94,
www.eufunds.bg/
13. The New Programing period 2007 - 2013: methodological working, www.europa.eu/documents/index_en.htm/
14. Guide for the Assessment of Project Proposale, www.europa.eu/documents/index_en.htm
15. Project Cycle Management Traiding Cources Handbook, www.europa.eu/documents/index_en.htm