понеделник, 1 октомври 2007 г.

4*(ЕС)Проект: Съдържателна част

СЪДЪРЖАТЕЛНА ЧАСТ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРОЕКТ ЗА ФИНАСИРАНЕ ОТ СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Марин Филев


Както беше посочено в други публикации по темата, правилата и процедурите на Структурните фондове на Европейския съюз и техните "Оперативни програми" са различни и тези различия са принципни, значителни и съществени. Ето защо в изложението се представя обобщен вариант на структурата на предложението за проект за финансиране по "Оперативните програми" на Европейските структурни фондове.
Елементите на предложението за проект за финансиране, в обобщен вид, са структурирани условно в две съдържателно обособени части:
А. Съдържателна част - описваща предложението за проект за финансиране по същество;
Б. Техническа част - описваща успехите, структутрата, юридическия статус и предмета на дейност на организацията, професионалните биографии на изпълнителите на предложението за проект, както и изискващата се съпътстваща информация, отразена в приложенията на предложението за проект.
Следваща стъпка в изработването на предложение за проект за финансиране в съдържателен аспект е резюмето(summary) на предложението за проект.
Изискваията на "Оперативните програми" към обема на резюмето са различни и обхващат от десет реда до две страници. Например, инвестиционните предложения за проекти не могат да се презентират в десеттина реда. При тях резюмето е обикновено до две страници. То включва информация за целта на предложението за проект, целевите групи и основните дейности.
След това се описват целите на предложението за проект. Те са синтезиран израз на организацията за решаване на идентифицирания проблем. При формулирането на целите трябва да се прави разлика между общата цел на предложението за проект(Goals) и неговите непосредствени цели(Objectives), защото общата цел и конкретните цели се различават от гледна точка на тяхната специфичност, обхват, времетраене и измеримост на постигнатите резултати.
Общата цел дава представа за концептуалната рамка на предложението за проект и за основния резултат, който трябва да се постигне. Ето защо е необходимо предложението за проект да има една ясно формулирана обща цел. Предложения за проекти, съдържащи изчерпателен списък с общи цели се възприема от оценяващата комисия като недобре обмислени и обикновено не получават финансиране.
Конкретните цели на предложението за проект трябва да са по- специфични, по- лесно формулируеми и измерими. Те осъществяват логическа връзка между решаването на проблемите и задоволяването на потребностите, към които е насочено проектното предложение. Реализирането им трябва да води до постигането на определени междинни резултати. По същество те изразяват ангажимента на организацията да отстрани набелязаните проблеми, чрез предлагане на приложими решения.
Независимо от вида на формулираните цели, те трябва да бъдат реално изпълними, защото при одобрено предложение за проект за финансиране, в процеса на неговата реализация и след това се прави цялостен отчетен доклад, с които се отчита и изпълнението на заложените в проектното предложение цели.
В предложението за проект за финансиране целите се описват подредени по важност, в рамките на максимум от една до две страници, в зависимост от изискванията на съответната "Оперативна програма".
Следваща стъпка при изготвянето на съдържателната част на предложението за проект е неговата обосновка. В тази част се извършва анализ на съществуващите проблеми, оценка на потребностите и целевите групи. Добре аргументираното представяне на необходимостта от решаването на съществуващия проблем, чрез предложението за проект, трябва да даде възможност на оценяващата комисия да вникне в целите му. Следователно, в тази част се излагат факти и доказателства, които обосновават необходимостта от изготвянето на предложение за проект и доказват наличието на ресурси и възможности на оргнизацията за неговото реализиране.
Фактите и доказателствата трябва да бъдат преставени в тяхната логическа последователност. След това се прави: анализ на обкръжаващата среда, дефинира се конкретния проблем, определя се неговия обхват, обществена значимост, причините които са го породили и се аргументира необходимостта от неговото преодоляване.
В подкрепа на твърденията могат да се приведат и подходящи статистически данни, но при всички случаи те трябва да бъдат точни и актуални. Ако предварително е извършена и изготвена социална оценка на проблемите, то резултатите от нея се описват в тази част.
В най- общ вид изложението на проблема трябва да съдържа:
* Разбираемо и ясно формулиране на обществената му значимост;
* Достатъчно кличество факти, данни и доказтелства за идентифициране на проблема;
* Добре аргументирана обосновка на проблема и възможностите за неговото решаване;
* Новото, което предложението за порект ще внесе в подхода за решаване на подобни проблеми и потребности;
* Потенциалният принос на предложението за проект към решаването на други важни проблеми.
Ако преди това други организации са се занимавали с подобни проблеми, трябва да се изтъкне, че подходът за преодоляването им е по- различен и начините за решаването им са по- ефективни, без да се изразява остра критичност към конкурентните органзизации.
Всяко предложение за проект е насочено към определени целеви групи и Регламентите на Европейските структурни фондове и "Оперативни програми" искат те да бъдат ясно идентифицирани и дефинирани. Особено е важно, в тази част на предложението на проект за финансиране да се посочи, че той е насочен към определени целеви групи и те ще участват активно в неговото осъществяване.
Обосновката на предложението за проект , в зависимост от изискванията на дадената "Оперативна програма", е средно до три страници, но за инвестиционните проекти е много по- голямо по обем.
Следваща стъпка, след обосновката на предложението за проект за финасиране, е извършването на подробно описание на дейностите , които ще бъдат извършени. Подробното описване на дейностите, според тяхното найменование, не трябва да се бърка с изготвянето и описването на дейностите в плана за действие. Подробното описание на дейностите, които ще бъдат извършени за реализирането на формулираните цели се извършва в сдържателната част на предложенеито за проект в максимален обем до девет страници.
Следващата стъпка в изготвянето на предложението за проект е свързана с описването на методите и стратегиите на постигането на целите. Подробно описание на методологията на предложението за проект за финансиране съответства на описанието на формулираните цели и показва как те ще бъдат реализирани и оценени. Максималният обем на тази част от съдържанието на предложението за проект е четири станици.
Освен описанието на начина, по който ще бъдат осъществени дейностите, се описва и тяхната продължителност и последователност във времето по реда на тяхното изпълнение. За целта се изготвя и описва, в съдържателната част на предложението за проект, план за действие или план- график. Планът за действие не трябва да съдържа подробно описание на дейностите, а само техните наименования, съвпадащи по ред с тези от частта на подробното описание на дейностите. В плна за действие не трябва да се посочват конкретни дати, според изискванията на "Оперативните програми", а конкретни месеци за изпълнение на дейностите, като се предвидят и резервни времеви варианти за някой от тях. Планът за действие трябва да е достатъчно подробен, за да представи цялостна картина за подготовката и осъществяването на всяка една от дейностите. Той може да се изготви и във вид на план- график, като се използват: PERT диаграма, GANNT диаграма или във вид на логическа таблица.
Най- често срещаните пропуски и грешки при изготвянето на тези части на предложението на проект за финансиране са:
* Предлаганите методи не отговарят на поставените цели, като има цели за които не е посочено как ще се реализират, или има посочени методи за действие, които не са свързани с никакви цели; * В предложението за проект не са посочени методи или план за действие;
* Методите и стратегиите не са достатъчно новаторски и не обхващат всички поставени цели;
* Предложените методи са нереалистични или нецелесъобразни и не съответстват на наличните ресурси и възможности на организацията.
Следващата част от предложението за проект е свързана с очакваните резултати от неговата реализация. В тази част на съдържателния раздел на предложението за проект се акцентира върху:
* Преценка за ефекта върху целевите групи- как проекта ще подобри положението, управленските и техническите умения на целевите групи и партньорите;
* Реализирани крайни продукти- точно определяне на количеството и качеството на реализираните крайни продукти;
* Мултипликационни ефекти- възможностите за повторение и разширяване на резултатите от проектите;
* Устойчивост- разграничена и разгледана като финансова, институционална и политическа устойчивост н апроекта;
* Постижимост на очакваните резултати- описват се евентуалните рискове при осъществяване на проекта.
Съдбата на предложението за проект за финансиране може да бъде изцяло решена при много добра оценка от комисията за очакваните резултати от реализацията на проекта. Очакваните резултати трябва да бъдат ясно и прецизно дефинирани в максимален обем от седем страници.
Следваща стъпка по изготвянето на предложение за проект за финансиране е свързано със съставянето на неговия бюджет. Бюджетът на предложението за проект се изготвя и представя при всички "Оперативни програми" в определен формат по зададени предварително образци. Тъй като финансовите ресурси са основната предпоставка за реализирането на дейностите, описани в предложението за проект, работният екип трябва да отдели специално внимание за неговото точно и прицизно изготвяне. Принципите на програмиране на "Оперативните програми " изискват по детайлно преставяне и оформяне на бюджета на предложението за проект, разграничаване на средствата от безвъзмездната финансова подкрепа и собствения принос, както и подробна обосновка на различните разходи по източници на тяхното възникване. В предложението за проект за финансиране отделно от бюджета се описват подробно очакваните източници на финансиране. При изготвянето на бюджета на предложението за проект трябва да се постигне съгласуваност между финансовата и описателната част на проекта. Най- малкото несъответствие между тях може да породи съмнение в оценяващата комисия и предложението за проект да бъде отхвърлено.
Всички елементи на предложението за проект (резюме, цели, обосновка, методология, план за действие, очаквани резултати), трябва взаимно да се допълват и да не си противоречат.
Бюджетът трябва логично и последователно да обвързва целите и дейностите с необходимите средства за тяхното постигане за да бъде аргументиран, убедителен и реалистичен.
Разработването на бюджета на предложението за прект може да започне с изброяване на дейностите заложени в плана за действие и определените ресурси, необходими за тяхното осъществяване. Обикновено донорите изискват разходите по проекта да бъдат предоставени по предварително зададени разходни пера. Логически, при разработването на бюджета, трябва да се има предвид максималния възможен размер на средствата на безвъзмездните помощи по отделните "Оперативни програми" на Европейските структурни фондове и минималния размер на собствените средства, които организацията може да предостави, като се отчитат и нефинансово обвързаните средства и услуги- ползване на собствени помещения, складови бази, техника и оборудване, доброволен труд и др.
При разработването на бюджета на предложението за проект трябва да се разполага с точна информация, кои преки и косвени разходи се признават за финнасиране по съответната "Оперативн апрограма" и кои не се признават за финансиране. Трябва да се има предвид , че бюджета на предложението за проект се съставя без да се включва данък добавена стойност(ДДС), а разходите за социални и здравни осигуровки са изцяло за сметка на кандидатстващата оранизация.
Примерни модели за определяне на необходимите ресурси и изготвянето на бюджета на предложението за проект за финансиране по отделните"Оператовните програми" на Европейските структурни фондове се представя подробно в съответните Наръчници за обучение по управление на проекти, от вида на Наръчника за обучение по управление на проектния цикъл(Project Cycle Management Traning Courses Nandbook) по програма ФАР на Предприсъединителните фондове на Европейския съюз. Тук трябва да се отбележи, че методиката на изготвянето, процедурите при защитата и отпускането на безвъзмездни, финансови средства по проекти за финансиране от "Оперативните програми" на Европейските структурни фондове, както и програмирането, управлението и контрола на тези финансови средства от страна на упълномощените за това европейски и български административни органи и структури, са сходни с тези при усвояването и управлението на средствата по Програмите ФАР, ИСПА и САПАРД на Предприсъединителните фондове на ЕС. Нещо повече, сега нещата са по- опростени, по- улеснени и достъпни. Това обаче не означава, че методите на програмиране и управление на отделните "Оперативни програми" по съответите Структурни фондове на ЕС, подходите и принципите на определяне на необходимите ресурси и изготвянето на бюджетите за финансиране са еднаки!
Съгласно Регламен (EO) № 1083/2006 на Съвета на ЕС от 11 юли 2006 година относно определянето на общите разпоредби за Европейския регионален фонд(ERDF), Европейския социален фонд(ESF) и Кохезионния фонд(CF) и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999 , безвъзмездна финасова подкрепа от Структурните фондове(SF) и Кохезионния фонд ще получават повечето бенефициенти, които и до сега получаваха безвъзмездни помощи от Предприсъединителните фондове и програми на ЕС. Разликата се
състои в това, че съгласно "Регламенти за Структурните фондове за периода 2007-2013", публикувани в Официален вестник на ЕС, Структурните фондове са вече два: Европейският регионален фонд(ERDF) и Европейският социален фонд(ESF), които действаха и до сега, както и Кохезионният фонд(CF). Разликата се състои в това, че Европейският фонд за ориентиране и гарантиране на селското стопансто(EAGGF) и Финансовият фонд за орентиране на рибовъдството(FIFG), се мениджират вече от Европейския фонд за регионално развитие(ERDF). Както до сега имаше съществени разлики в принципите, подходите, програмирането, управлението и контрола между програма ФАР(PHARE) и САПАРД(SAPARD), така и сега тези съществени разлики се запазиха и в новите "Оперативни програми" на съответните Структурни фондове.
Принципите, подходите, програмирането, управлението и контрола, които съществуваха и се прилагаха при усвояването на средствата по Предприсъединителната програма ИСПА(ISPA), са сходни, за плановия период 2007- 2013 г., с "Оперативните програми" на Кохезионния фонд(CF).
Както беше споменато в изложението до тук за плановият период 2007- 2013 г. оперативните програми са следните:
* Оперативна програма "Регионално развитие";
* Оперативна програма "Конкурентноспособност";
* Оперативн апрограма "Околна среда";
* Оперативна програма "Транспорт";
* Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси";
* Оперативна програма "Административен капацитет";
* Оперативна програма "Техническа помощ".
При някой Оперативни програми финансовият бюджет е елемент от изискващият се бизнес план, който се изготвя по строго определена, подробно описана инструкция и се прилага към нормативно определения пакет от документи необходими за кандидатстване за финансиране.
Много често при представяне на бизнес инвестиционен проект за финансиране, чиято основна цел е свързана с развитието на бизнес дейности и получаването на печалба, разгледани в изложението до сега, донорите да не се задоволяват само с предоставяне на бюджет на предложението за проект, а да изискват и цялостен финансов или бизнес план. В тези отделно обособени документи, за разлика от бюджета, се съдържа разнообразна, точна и изчерпателна информация за:
* Финансовата, управленската и оперативна ситуация в организацията кандидатстваща за финансиране;
* Анализ на основните фактори на външната и вътрешната бизнес среда;
* Пазар на предложените продукти и услуги;
* Ресурсите за осъществяване на инвестиционния проект;
* Етапите при изпълнение на инвестиционния проект;
* Изпълнителите, доставчиците, клиентите и партьорите;
* Устойчивостта на проекта след приключване на финансирането от съответната "Оперативна програма";
Бизнес планът, като проектен документ, дава цялостна и многостепенна представа за бизнес идеята заложена в него, за необходимите ресурси, в т.ч. и финансови, за реализацията и очакваните крайни резултати. Обикновено той се състои от четири части:
* Въвеждаща страница;
*Резюме;
* Съдържателна част;
* Приложение
Изготвянето на бизнес план е значително по- сложна дейност от разработването на бюджет за предложение за проект за финансиране и изисква използването на специализирана, експертна консултантска помощ. Обикновено разходите за експертна консултантска помощ са предвидени в съответната "Оперативна програма" и варират в зависимост от програмата средно между 5 и 12 %.
За да се наблюдава и разбере своевременно доколко са успешни и реални постигнатите резултати в процеса на реализирането на проекта, в предложението за проект за финансиране се описва задължително алгоритъма за мониторинг и оценка на постигнатите резултати. Оценката трябва да показва баланса между изразходваните средства, извършените дейности и постигнатите резултати на отделните етапи на реализация на проекта.

/следва продължение/
=================================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

1. Гочев, А., Е. Симеонова, Проектът - от идеята до финансирането, изд. Албатрос, С., 1999
2. Павлов, П., Научно - приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор, ИК "Призма", С., 1998
3. Наръчник за писане на проекти в централна и източна Европа и бившия Съветски съюз, изд. фондация "Ресурсен център", С., 1995
4. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - фази, цели, отговорности, критерии за успех на проектите, бр. 1/ 2000
5. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - идентифициране на проекта: цели, изисквания, инструменти, техники, бр. 3/ 2000
6. Регламент (EO) № 1083/2006 на съвета на ЕСот 11 юли 2006 година, относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999,www.eufunds.bg/
7. The New Programing period 2007 - 2013: methodological working, www.europa.eu/documents/index_en.htm/
8. Guide for the Assessment of Project Proposale, www.europa.eu/documents/index_en.htm
9. Project Cycle Management Traiding Cources Handbook, www.europa.eu/documents/index_en.htm