понеделник, 1 октомври 2007 г.

5*(ЕС)Проект: Техническа част

ТЕХНИЧЕСКА ЧАСТ НА ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА ПРОЕКТ ЗА ФИНАНСИРАНЕ ОТ СТРУКТУРНИТЕ ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

Марин Филев

В техническата част на предложението за проект за финансиране се представя допълнителна информация за самата организация и нейните ресурси, биографични данни за основните лица, които ще осъществяват проектните дейности и други специфични за различните "Оперативни програми" сведения, представени в приложение.
В частта определена за информация за организацията, в предложението за проект се описва, в рамките максимум на три страници, точното и пълно наименование на организацията, нейния адрес, телефон, факс, електронна поща, web адрес, БУЛСТАТ, име на обслужваща банка и банковите реквизити, кореспонденска банка(ако има такава), а когато е основна организацията се посочва нейният юридически статус, кога е започнала дейността си и какви са основните и дейности.
Към тази информация за организацията, се прилага списък на мениджърския екип(съвет на директорите) ръководещ организацията, с пълните им имена, професия, управленската функция, която изпълняват и длъжността, която заемат, както и годините професионален стаж, които притежават. Прилага се списък с членовете на работния екип по проекта от страната и чужбина. Обикновено, както беше отбелязано, по Регламент консултанските услуги по техническата помощ оказвана по някой "Оперативни програми", се извършва от чуждестранни фирми. Списъкът на членовете на екипа трябва да съдържа пълните имена на членовете на екипа, тяхната длъжност в проекта, област на специализация и години професионален опит.
"Оперативните програми" на Европейските структурни фондове изискват и профил на организацията за умението да управлява и осъществява проекти. Затова, в рамките на една страница се описва предишния опит на организацията при реализиране на подобни проекти, кой е бил донорът по тях, каква е сумата на полученото финансиране и какви резултати са били постигнати. Естествено, за стартиращи бизнес организации такъв профил не се изисква и не се изготвя.
След описване на профила на организацията, ако има такъв, се описват в детайли ресурсите, с които тя разполага в рамките на максимум до три страници. Описват се подробно годишните приходи за последните три години, броя на заетия персонал на пълен и непълен работен ден по категории и длъжности, наличното оборудване и офиси и други уместни ресурси.
По Регламент на Структурниите фондове и техните "Оперативни програми" се изисква и спарвка за грантове, договори или заеми, получени през последните три години от Европейски институции, Европейският фонд за развитие(EDF), или от страни членки на ЕС, по вид на операциите, източник и бюджетна линия, както и информация за подадените или с подходящо подаване на кандидатури за грантове към тях.
Ако проектът ще бъде реализиран в партньорство с други организации, те също се представят в предложението за проект за финансиране с пълното си наименование, националност, юридически статус, седалище, адрес, брой на постоянния и непостоянния персонал, история на сътрудничество с организацията, роля и степен на участие в подготовката на предложението за проект и бъдеща реализация. Много е важно да се отбележи, че този формуляр за кандидатстване за грант задължително трябва да се придружава от подписана и датирана Декларация за партньорство от двете страни. Тя постаовява, че страните партньори са запознати и одобряват съдържанието на предложението за проект и се задължават да спазават принципите в практиката за добро партньорство, а те са:
* Всички партньори трябва да са прочели формуляра за кандидастване и да са разбрали каква роля ще имат в проеката;
* Кандидатът трябва да се съветва редовно с партньорите си и да ги информира напълно относно хода на изпълнение на проекта;
* Всички партньори трябва да получат копие от отчетите(описателни и финансови) направени до Договарящия орган;
* Предложенията за съществени промени в проекта(например дейности, партньори и др.) трябва да бъдат одобрени от партньорите, преди да бъдат изпратени на Договарящия орган;
* Преди края на проекта, партньорите следва да се договарят за справедливото разпределение на оборудването на проекта, превозните средства и материалите, закупени с гранта или отпуснатата безвъзмездна финансова помощ по проекта, като задължително в окончателния доклад се прилага копие от прехвърлените актове на собственост.
Освен Декларацията за партньорство, кандидастващата организация попълва, датира и подписва Декларация на кандидатам, която удостоверява, че отговорното за проекта лице(проектен мениджър) гарантира с подписа си достоверността на информацията посочена в предложението за проект за финансиране. В Декларацията на кандидата се подчертава, че организациите партньори са приемливи за тях и се посочва общия размер на собствената вноска в брой и в натура, преизчислена в EURO. Тук трябва да се отбележи, че всички стойности в предложението за проект за финансиране се израззяват в EURO. Техническото описание на предложението за проект за финансиране, освен изложеното съдържание, включва и други съпътстващи документи, като: предпроектни проучвания, технико- икономически доклади, карти, чертежи и планове, оценка на влиянието върху околната среда, алгоритъм и мехнизами за стриотелен и качествен контрол, организационно устройствен правилник и вътрешна нормативна уредба и препоръки и предложения от други надзорни и контролни органи и организации.
След окончателното написване на предложението за проект за финансиране , то се комплектова съгласно изискванията на "Оперативната програма". Резюмето на предложението за проект се изготвя задължително на английски език, а останалите раздели и документи, на български език и/или на английски език в зависимост от изискванията на Опетаривната програма".
Предложението за проект за финансиране от дадена "Оперативна програма" се комплектова със съпроводително писмо, титулна страница, съдържание, съдържателното описание и приложенията.
Със съпроводителното писмо се кандидатстващата организация представя предложението си за проект пред съответната административна структура отговаряща за управлението на средствата по съответната "Оперативна програма". Обикновено то съдържа информация за "Оперативната програма", по която се кандидаства, наименованието на проекта и описание на приложената информация. Трябва да се отбележи, че липсата на съпроводително писмо или неточното му и небрежно оформяне, могат да станат причина за отхвърлянето на даденото предложение за проект от оценяващата комисия.
Титулната страница е от особено значение, тъй като тя създава първоначалното впечатление за проекта и съдържа заглавието на проекта, наименованието на организацията, имената на вносителя на проекта, както и мястото на изпълнение на проекта. Тя дава възможност при евентуално отделно деловодно класиране на съпроводителното писмо да се идентифицира комплекта с документи на кандидастващата органзаиция.
Съдържанието показва каква информация се съдържа в предложението за проект за финансиране, като отделните раздели и приложенията се подреждат и описват по инструкцията, представена на кандидастващата организация от финансиращата "Оперативна програма" с информационния пакет.
Заедно или отделно от комплекта документи на организацията кандидастваща за финансиране по дадена "Оперативната програма" , могат да бъдат изпратени препоръки от лица и организации, удостоверяващи качествата на предложението за проект, потербностите от неговото реализиране и възможностите на организацията да извърши това на практика. Оценяващата комисия взема под внимание аргументираните и авторитетните препоръки при подбора и оценката на предложенията за проекти.

/следва продължение/
=================================

ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:

1. Гочев, А., Е. Симеонова, Проектът - от идеята до финансирането, изд. Албатрос, С., 1999
2. Павлов, П., Научно - приложни методи и средства за разработване и управление на проекти в публичния сектор, ИК "Призма", С., 1998
3. Павлов, П., Източници за финансниране на публични проекти, ВСУ "Черноризец Храбър", Варна, 2002
4. Проданов, С., Инвестиционен анализ на публични проекти, изд."Абагар", В. Търново, 2001
5. Шикова, И., Сборник "Оценяване на проекти по Европейски програми", изд. Институт за икономическа политика, С., 2003
6. Наръчник за писане на проекти в централна и източна Европа и бившия Съветски съюз, изд. фондация "Ресурсен център", С., 1995 7. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - фази, цели, отговорности, критерии за успех на проектите, бр. 1/ 2000
8. Сп. АМС - Аспекти, ст., Проектен цикъл - идентифициране на проекта: цели, изисквания, инструменти, техники, бр. 3/ 2000
9. Регламент (EO) № 1083/2006 на съвета на ЕСот 11 юли 2006 година, относно определянето на общи разпоредби за Европейския регионален фонд, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (EO) № 1260/1999,
www.eufunds.bg/
10. The New Programing period 2007 - 2013: methodological working, www.europa.eu/documents/index_en.htm
11. Guide for the Assessment of Project Proposale, www.europa.eu/documents/index_en.htm
12. Project Cycle Management Traiding Cources Handbook, www.europa.eu/documents/index_en.htm